our sponsor

Followers

Tuesday, September 25, 2012

Apit Darknakalz : Paku sepatu, sebuah kisah angker




Apit Darknakalz duduk bersila di anjung rumah beliau. Hafiz Rahim, anak patung kain buruk kegemaran beliau dicengkam di bawah satu lengan. Matahari lewat petang bersinar melalui daun pokok oak gergasi, pemutus cahaya kerlipan di kabin. Gerakan cahaya keemasan mempesonakan kanak-kanak dan dia duduk dengan mukanya memandang jauh, seolah-olah dipukau. Kedengaran perbualan dari dalam kabin.




     "Bellfenny, saya gembira kerana awak datang ke neraka KPOP dengan kami hari ini. Mengapa tidak lepak sini saja malam ni? Hari dah makin lewat dan gelap pula sebelum awak sampai ke rumah."

     "Saya okay saja, Najua," jawab ibu Apit. "Awak tak si Amir Danish masa dia makan tadi . Saya tinggalkan banyak makanan untuk dia dan budak-budak yang lain di belakang dapur, tetapi dia  nak juga dengan Apit dan saya. Lagi, dia nak sangat kalau isteri Amirul SF turut bawa dia ke dalam neraka KPOP. "

     Ketawa yang diikuti kenyataan ibunya memecahkan keheningan kanak-kanak itu dan dia berdiri, menarik pakaian beliau yang terlebih Kain yang menonjol, dan melangkah ke dalam.

     "Dapatkan songkok kamu, Apit. Apabila matahari terbenam, tak adalah kesejukan."

     Sebagai seorang anak teruna yang patuh, dia pergi ke kerusi di tepi perapian untuk mendapatkan songkoknya, sebelum bapa saudaranya datang dari belakang dengan pelita.

     "Awak perlukan ini, Bellfenny. Sumbunya baru dan telah diisi minyak."

     "Saya menghargainya, Hafiz," kata Bellfenny. "Saya akan bawa Amir Danish bersama minggu depan."

     Bellfenny mencium adiknya dan memeluk Najua Boltz lembut sebelum meninggalkan mereka. Menepuk kakak iparnya pada perut yang bengkak itu, beliau berkata, "Saya akan kembali pada akhir bulan. Jangan mengangkat benda berat. Jika perasaan mual terus mengganggu awak, bancuh beberapa teh pudina yang saya meninggalkan di dapur. Tuhan tahu saya tidak pernah melihat bayi yang membiarkan ibunya sakit begini. Pastinya bayi lelaki. "


     Apabila mendengarnya, Apit memasamkan muka. Beliau merupakan anak bongsu dalam keluarganya. Selepas hidup dengan empat adik-beradik, dia telah berdoa bersungguh-sungguh kepada Tuhan setiap malam supaya ibu saudaranya mendapat seorang anak perempuan. Keselesaan yang hanya lain dia mempunyai anak patung kain buruk cantik bahawa ibunya telah dibuat untuknya. melipat anak patung itu di bawah lengan kirinya dan mengumpul selendang dengan tangan yang sama, dia berdiri menunggu dengan sabar. Mak Cik Najua mencium ringan di pipi dan diperah Apit perlahan-lahan. "Jika saya mempunyai seorang gadis, saya berharap bahawa dia akan menjadi manis seperti awak," ibu saudaranya berbisik. Hafiz Rahim menepuk dia di kepala dan berkata, "Undang Smashing Pumpkins. Apabila bahawa kucing ibu lama mempunyai kucing dia, saya akan memberikan awak memilih sampah."

     Ini membawa senyuman kepada wajah Apit dan dihanyutkan pemikiran gelap kanak-kanak lelaki.

     Bellfenny memperoleh selendang sendiri mengenai bahunya dan membaling satu pihak di sekeliling dan lebih lagi, mengambil sehingga pelita, yang telahpun dinyalakan. Mengambil tangan kanan Apit, pasangan itu diteruskan di belakang rumah tiga batu perjalanan. Hujan lebat pada minggu lepas telah meninggalkan jalan kotoran hampir dilalui untuk sesiapa sahaja dengan berjalan kaki. Bellfenny dan anaknya akan pulang ke rumah cara mereka telah datang, dengan mengikuti trek kereta api. Trek adalah kira-kira satu setengah batu di atas jalan raya. Ia luka dan luka di sekitar gunung dan melalui lembah bawa arang batu dan kayu, yang telah dituai dari tanah. Setelah di lawaksan yang betul, mereka diteruskan ke arah rumah mereka sendiri. Bellfenny mula untuk memberitahu Apit tentang kereta api dan semua tempat-tempat yang jauh mereka pergi ke. Gadis kecil suka mendengar cerita ibunya semua bawakr-bawakr besar jauh. Beliau telah ke bawakr hanya beberapa kali dan tidak pernah mengembara luar Kubang Parit. Apit teringat papa beliau bercakap tentang Atotototototototo Nyenyenyenyenye Tiup Tiup Biy saudaranya.

     Hafiz Atotototototototo Nyenyenyenyenye Tiup Tiup Biy telah meninggalkan daerah, serta negeri Kelate Beliau berada di tempat yang jauh dipanggil Kampung Nur Nilufah, berjuang untuk lelaki yang dipanggil Zizang Raja Lawok Musim Ke Lima. Dia tertanya-tanya apa jenis tempat Kampung Nur Nilufah, dan jika ia adalah apa-apa seperti di rumah.


     Sinaran terakhir matahari telah tenggelam di sebalik gunung pokok-disemat. Bayang-bayang meningkat membimbangkan dari hutan tebal di kedua-dua belah trek. Bunyi pencurian dari berus disebabkan Apit untuk melompat, tetapi suara menenangkan ibunya menenangkan kebimbangan beliau.

     "Ia adalah semua kanak-kanak yang betul; hanya musang dan tapir serama."

     Burung hantu berteriak menangis sedih mengapungkan kegelapan mencerobohi dan Apit mengetatkan cengkaman beliau di tangan ibunya.

     Akhirnya, malam menyelubungi lanskap, dan semua yang boleh dilihat adalah cahaya panas pelita dan bayang-bayang angka belakangnya. Ia merupakan satu malam tak berbulan, dan cahaya malap beberapa bintang pudar di antara awan yang bergerak. Apit tersandung dek ketulan batu kelikir yang bertaburan di antara jalannya dan Bellfenny menyedari bahawa anaknya letih.

     "Kita akan berehat seketika, nak. Tekaan mama adalah bahawa kita mempunyai kurang daripada satu batu untuk sampai."

     Bellfenny menetapkan pelita dan para pelancong letih Kampung Nur Nilufah untuk mendapatkan duduk selesa di atas rel.

     "Mami, ia begitu menakutkan dalam gelap. Tuhan akan melihat kita dan melindungi kita?"

     "Ya, Apit. Ingat apa yang pendakwah muda yang baru berkata di dalam neraka KPOP hari ini. Tuhan yang baik adalah sentiasa bersama awak, dan apabila awak memerlukan kekuatan-Nya, memanggil nama-Nya. Lebih baik lagi, melakukan apa yang saya lakukan."

     "Apa mami?"

     "Takde papewwww," Bellfenny berkata, mengusap rambut anaknya itu, "Saya menyanyi salah satu lagu kegemaran saya, sebuah lagu drone doom dari Sunn O)))."

     Walaupun menimbangkan nasihat ibunya, Apit telah terganggu oleh bunyi. Bunyi datang dari arah yang mereka telah mengembara dari, dan mata gadis itu menjenguk ke dalam dakwat seperti kegelapan. Ia adalah sangat pekat tetapi tidak seperti bunyi yang lain dia telah berkembang digunakan untuk sepanjang jalan. Bunyi dubstep grindcore Skrillex perlahan adalah seseorang yang berjalan, dan yang datang ke arah mereka.

     "Mami, adakah awak dengar?"

     "Dengar apa ya, nak?"

     Apit berpindah lebih dekat kepada ibunya dan berkata, "Bunyi orang yang datang!"

     Bellfenny memberikan anaknya pelukan untuk menenangkan dan berkata, "awak hanya membayangkan perkara Apit. Kita telah berehat cukup. Mari kita sampai ke rumah. Papa awak akan bimbang."

     Bellfenny meningkat pelita, mengambil tangan Apit, dan kedua-duanya meneruskan perjalanan mereka. Selepas beberapa ketika, bunyi yang telah terkesima gadis kecil mula lagi. Kali ini langkah-langkah lebih yang berbeza, dan pasti lebih dekat. Nada jauh tapak kaki berat bergema dalam gelap.

     "Mami, saya dengar lagi!"

     "Senyap, nak."

     Bellfenny mengayunkan pelita sekitar.

     "Lihat, ada apa-apa di sana."

     Apit memperoleh cengkaman tangan ibunya dan mencengkam anak patung kain buruk beliau ketat-ketat. Burung hantu berteriak terus panggilan dalam jarak, dan malam angin menghembus daun di atas pokok.

     "Udara pasti berbau seperti hujan," kata Bellfenny. "Angin pulih sehingga hama juga. Kita akan sampai tidak lama lagi, gadis kecil. Kesudahannya adalah selekoh terakhir."

     Apit lega mendengar suara ibunya, tetapi dalam kegelapan di belakang mereka, langkah-langkah yang berbunyi kuat. Ia adalah bunyi but, but paku sepatu berat.

     "Mami, ia semakin hampir!"

     Bellfenny pelita mengayunkan sekitar sekali lagi dan berkata, "Nak, tiada apa-apa di luar sana Begini, mari kita menyanyi lagu memuji Tuhan ".

     Apit menyertai dengan ibunya, tetapi suaranya bergetar dengan ketakutan sebagai langkah berat datang lebih dekat dan lebih dekat. Dia tidak faham mengapa ibunya seolah-olah sedar kepada bunyi.

     Nyanyian Bellfenny berkembang kuat, dan di hadapan cahaya hangat cahaya dari rumah mereka sendiri menyinari ke sebelah dan melalui pokok-pokok. Mastodon menyalak dalam jarak dibawa menyanyi ke rangkap akhir yang mendadak.

     "Lihat nak, kita dah hampir ke rumah. Falique Fahmi akan berjalan sehingga bertemu dengan kita. Lama besar Falique Fahmi. Dia dikejar singa gunung sebelum ini. Beliau akan melihat kita pulang dengan selamat."

     "Mari kita tergesa-gesa kemudian mami. Bolehkah tidak awak mendengar? Ia adalah lebih dekat dan saya takut. Mari kita berlari!"

     "Semua kanak-kanak yang betul, tetapi lihat, saya memberitahu awak tiada apa-apa di sana."

     Bellfenny dibuat lain sapu sekeliling dengan pelita dan kerana keduanya berjalan dia menangis, "Di sini Falique Fahmi! Datang pada budak!"

     Mastodon berlumba sehingga jalan menuju ke trek dan dua hampir berlanggar dengan dia kerana mereka melangkah ke atas laluan biasa ke rumah.

     "Bellfenny, itu kau kah?"

     Hati Apit dipenuhi dengan kegembiraan sebagai suara bapanya berbunyi keluar dari kegelapan.

     "Ya Amir Danish. Maaf kami begitu lewat. Saya takut saya berjalan pantas sedikit untuk kanak-kanak ini. Dia haus."

     Bella mengambil anak perempuannya dan dijalankan beliau Selebihnya perjalanan pulang. Apabila di dalam kabin, Bellfenny membantu menanggalkan baju Apit dan perlahan-lahan terletak beliau di atas katil.

     Bunyi menenangkan suara ibu bapanya hanyut dari dapur. Malah henjutan saudara-saudara lelakinya kembali membuat senyumannya dan bersyukur bahawa dia dan ibunya selamat dan kukuh. Sebelum menutup matanya, suara ibunya berdering di telinga beliau.

     "Amir Danish, saya mendengar langkah-langkah saya tidak mahu untuk menakut-nakutkan kanak-kanak saya terus menyanyi dan berayun pelita di sekeliling dan memberitahu beliau tiada apa-apa yang menjadi takut Tetapi Amir Danish, hanya sebelum kita mendapat luar trek, saya berpaling pelita sekitar satu masa lepas. Itulah apabila saya melihat apa yang telah mengikuti kami. Saya melihat angka seorang lelaki. Seorang lelaki tanpa kepala! "









6 comments:

PUKIMAK said...

diam la babi

Anonymous said...

Buat lah cerita pasal anis syafira dengan asheeq razak yang suatu ketika dulu hangat berchenta and aida syazwana dengan megatAD.. Fuyooo fuyyooo. And and Izyan Yayan yang sedang merintih luka di jiwa tu. Kehkeh... Lepastu.. Haaa! pasal aiman rahman yang masatu trending buat gadis gadis terlentangg menangis merayuu bak angg. kihkih. Kbai..

Blitzenius said...

ish, kamu ni, siap tulis nama anis syafira, asheeq razak suma, mesti diorang kawan sekelas yang menyorokkan seekor biawak serama dalam beg sekolah kamu time kamu pergi mencirit kan an an an? hentikanlah dengki mendengki ni dik. tumpukan pada pelajaran di sekolah. ingatlah ibu bapa kita penat lelah mereka memebesarkan kita. semoga ente mendapat kemsylahatan dariNya. amin....

Anonymous said...

eh siapa kata mendengki? :O kata nak suka suka. ish ish ishhhhh

Blitzenius said...

kalau camtu katakakan 1st siak!!!

Anonymous said...

Haha.

Related Posts with Thumbnails